TNB to give rebates to those affected by power outages, says Takiyuddin
- Details
Saturday, 30 Jul 2022 / 1:51 PM MYT
PETALING JAYA: Tenaga Nasional Berhad (TNB) will give rebates to consumers, especially traders, who were affected by power outages in parts of the nation last Wednesday (July 27).
Energy and Natural Resources Minister Datuk Seri Takiyuddin Hassan said on the day of the incident, about one million domestic, industrial and commercial account users were affected by the disruption that occurred at 12.39pm.
"Consumers who are affected such as traders can make a claim by stating the amount of losses suffered.
"However, I will present detailed information about the rebate in Parliament on Aug 4," Sinar Harian quoted him as telling reporters after attending the 55th Kota Baru PAS annual general meeting on Saturday (July 30).
Takiyuddin also praised the quick action of TNB, which succeeded in fully restoring the electricity supply in the affected areas within two hours and 21 minutes.
"Due to the problems that occurred that day, we had to maintain energy stability and had to ration at certain areas that were not critical.
"At the same time, we ensured that hospitals, airports and Parliament, which was in session at that time, did not suffer from electricity supply interruptions," he said.
In a statement last Wednesday, TNB said that the electricity supply disruption that occurred in several areas in the peninsula since 12.39pm was caused by damage to an equipment at its Yong Peng North substation in Yong Peng, Johor.
Tarif air baharu pengguna bukan domestik di Selangor mulai 1 Ogos
- Details
29 Julai 2022
SHAH ALAM - Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) akan menaikkan tarif bekalan air baharu pada kadar purata 20 sen setiap meter padu melibatkan kategori pengguna bukan domestik, rumah ibadah dan kapal berkuat kuasa 1 Ogos.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Izham Hashim berkata, purata kenaikan itu dianggap masih rendah dan tidak melibatkan pengguna domestik.
"Untuk penggunaan bukan domestik antaranya komersial dan industri iaitu 0 hingga 35 meter padu, kenaikannya adalah daripada RM2.07 kepada RM2.62. Jika melebihi 35 meter padu, kiraannya RM2.86 daripada RM2.28.
"Untuk rumah ibadah, kiraannya menggunakan kadar rata (setiap meter padu) iaitu 46 sen, meningkat kepada 58 sen untuk setiap meter padu. Begitu juga kategori kapal dengan setiap meter padu RM4.23, kini dilaraskan RM7,” katanya pada sidang media di Bangunan Annex, Dewan Negeri Selangor pada Jumaat.
Izham berharap, pelarasan tarif baharu bekalan air itu dapat membantu Air Selangor khususnya dari segi perbelanjaan modal yang tinggi dalam memastikan kesinambungan serta kelangsungan operasi syarikat pengurusan air itu.
"Memang banyak kos yang kami tanggung. Kos perbelanjaan modal yang tinggi antaranya RM30 bilion untuk 30 tahun. Kami juga laksanakan kos penggantian paip iaitu sekitar RM150 juta setahun. Ini tidak termasuk lagi kos-kos lain yang melibatkan operasi.
"Bil elektrik untuk setahun sahaja melibatkan RM300 juta. Bahan-bahan kimia untuk rawat air sekitar RM80 ke RM100 juta setahun. Jadi kos (operasi) yang begitu tinggi namun kadar tarif kita adalah antara yang terendah di rantau ini,” katanya.
"Pelarasan tarif bekalan air itu juga turut membantu Air Selangor dalam perancangan kerajaan negeri membina loji rawatan air baharu dan penggantian paip air serta peralatan yang telah usang,” katanya.
Read more: Tarif air baharu pengguna bukan domestik di Selangor mulai 1 Ogos
Perlu permit khas untuk beli petrol, diesel lebih 20 liter
- Details
Julai 28, 2022 @ 1:20pm
Putrajaya: Syarikat berskala kecil, organisasi atau individu perlu memohon permit khas mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961, untuk melayakkan membeli petrol dan diesel daripada stesen minyak untuk kegunaan sendiri.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, permit khas itu adalah bagi pembelian dengan kuantiti melebihi 20 liter ke atas sahaja.
Beliau berkata, keperluan permit khas itu bagi mengelakkan barang kawalan dan bersubsidi seperti petrol dan diesel daripada diseleweng oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan tiada bayaran dikenakan bagi permohonan permit khas berkenaan.
"Pihak yang diberi kebenaran untuk membeli minyak petrol dan diesel melalui Permit Khas boleh menggunakan tong drum, plastik atau apa-apa bekas yang bersesuaian mengikut kuantiti harian yang diluluskan.
"Mana-mana pihak yang membeli dengan kuantiti kurang daripada 20 liter termasuk kes-kes kecemasan adalah dibenarkan dan tidak memerlukan permit khas.
"Sehingga kini, antara pihak yang sudah mendapat permit khas daripada pihak kementerian adalah pengguna 'forklift', sektor pertanian dan penternakan, pengusaha industri makanan, penduduk di kawasan pedalaman, pengguna pengangkutan air untuk enjin bot serta nelayan separuh masa iaitu bukan pemegang kad e-nelayan," katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.
Beliau yang menjawab laporan di media arus perdana berhubung larangan pembelian bahan api petrol dan diesel menggunakan tong drum, plastik atau apa-apa bekas tanpa kebenaran berkata, peruntukan undang-undang Akta Kawalan Bekalan (AKB) 1961, setiap stesen minyak mesti mempunyai lesen mengikut akta terbabit bagi membolehkan ia berurusniaga dengan minyak petrol dan diesel.
Read more: Perlu permit khas untuk beli petrol, diesel lebih 20 liter
Give rebates for power supply disruption, says Fomca
- Details
July 29, 2022 9:58 AM
PETALING JAYA: A consumer group says those who had to put up with any unexpected extra costs and inconvenience following a disruption in electricity supply on Wednesday should be compensated.
Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) CEO Saravanan Thambirajah said that while a rebate was warranted, it was subject to the Performance Standard of Electricity Supply Services of Tenaga Nasional Bhd (TNB).
The criteria to warrant a rebate, he said, depended on the time taken to restore supply.
“If it took more than three hours (to restore supply), then consumers are entitled (to a rebate). Less than that, I don’t think so,” Saravanan told FMT.
The Guaranteed Service Level 2 (GSL2) of the performance standard, set by the Energy Commission, states that consumers are entitled to rebates for power outages that last three hours or longer.
Domestic consumers are entitled to 1% of their monthly bill, or a minimum of RM10, while commercial consumers get 1% of their monthly bill, or up to RM300. Industrial consumers get 0.5% of their monthly bill, or up to RM1,000.
Saravanan said the authorities should revise TNB’s performance standard, as its rate was insufficient.
“It definitely needs revision, and the Energy Commission must factor in the current cost of living, and also inflation,” he said, adding that the authorities should remove any “red tape” that hindered compensation.
He said that as electricity supply was vital to the economy and wellbeing of the people, the management of all electrical facilities and equipment should be scrutinised meticulously.
Read more: Give rebates for power supply disruption, says Fomca
31,169 kes jenayah dalam talian direkodkan hingga Jun 2022
- Details
27 Julai 2022
KUALA LUMPUR - Sejumlah 31,169 kes jenayah dalam talian direkodkan sejak tahun 2021 hingga 30 Jun lepas, kata Kementerian Kewangan (MoF).
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), jenayah dalam talian itu merangkumi penipuan pembelian secara dalam talian, pinjaman tidak wujud, African Scam/ Love Scam, Macau Scam, pelaburan, Business Email Compromise dan Tipu SMS.
"Bank Negara Malaysia (BNM) dan institusi-institusi kewangan telah mengadakan kerjasama dengan pelbagai agensi penguatkuasaan seperti PDRM, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti yang merangkumi kegiatan pemantauan, siasatan dan pendakwaan di mahkamah.
"Selain itu usaha bagi meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai penipuan kewangan turut dilipatgandakan menerusi siri taklimat kesedaran secara dalam talian serta program orang ramai, menggunakan saluran media dan juga laman media sosial,” kata kementerian itu dalam jawapan bertulis di Parlimen di sini.
Ia bagi menjawab soalan Chong Chieng Jen (DAP-Stampin) yang ingin tahu jumlah kerugian pendeposit-pendeposit bank yang dimangsakan oleh scam bank di mana wang mereka telah dipindah tanpa pengetahuan dalam tahun 2021 dan 2022.
Read more: 31,169 kes jenayah dalam talian direkodkan hingga Jun 2022
'Jualan secara cedok di TikTok, berunsur gharar, judi'
- Details
Julai 20, 2022 @ 2:01pm
KUALA LUMPUR: Trend jualan 'cedok-cedok' menerusi platform TikTok, yang kini menjadi ikutan peniaga, dibimbangi berisiko menggalak dan meningkatkan kes penipuan dalam talian.
Menerusi trend itu, pelbagai barangan seperti gula-gula, kerongsang dan alat solek dijual secara siaran langsung menerusi media sosial dengan peniaga mencedok barangan menggunakan senduk, bakul atau mangkuk serta dijual dengan harga sekitar RM5 hingga RM1,000 setiap cedok.
Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata walaupun trend itu tercetus hanya sebagai kandungan bagi mempromosi produk, kaedah jualan tersebut mempunyai unsur ketidakpastian serta keraguan dalam aspek paparan harga dan kuantiti.
"Dalam urusan membeli-belah, peletakan dan tawaran harga mestilah jelas. Menerusi trend ini, ada unsur seperti 'main tikam-tikam', dengan penipuan boleh berlaku.
"Ada unsur tidak jelas dari segi harga perlu dibayar dan kuantiti diperoleh iaitu kalau cedok sikit dapat sikit, kalau cedok banyak dapat banyak, sekali gus mendedahkan pengguna sama ada hasil cedok tersebut berbaloi dengan harga dibayar," katanya.
Mohd Yusof berpandangan, walaupun jualan itu tidak membabitkan nilai yang besar, ia membuka ruang dan menjadi budaya kepada peniaga tidak bertanggungjawab memanipulasi trend tersebut bagi mengaut keuntungan.
Justeru, FOMCA menggesa pihak berkuasa terutama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memantau platform perniagaan dalam talian lebih teliti bagi melindungi pengguna.
Sementara itu, pakar syariah dan muamalat, Dr Ahmad Sufian Che Abdullah, berkata struktur jual beli tersebut mempunyai unsur 'gharar' atau tidak jelas, yang diharamkan Nabi Muhammad SAW dan dikhuatiri membawa kepada 'gharar' tertinggi iaitu perjudian.
Read more: 'Jualan secara cedok di TikTok, berunsur gharar, judi'
Bekalan beras negara kekal stabil, mampu tampung keperluan rakyat
- Details
27 Julai 2022
KUALA LUMPUR - Tidak dapat disangkal peningkatan harga barangan dan juga gangguan dalam rantaian bekalan membabitkan beberapa jenis barang keperluan seperti minyak masak dan telur ayam yang kini dihadapi negara meresahkan pengguna.
Ditambah pula ada badan dunia yang tidak putus-putus memberi ingatan tentang ancaman krisis makanan yang berpotensi dialami oleh kebanyakan negara, jika beberapa isu semasa termasuk perubahan iklim dan konflik Rusia-Ukraine, iaitu negara "bakul makanan dunia”, tidak ditangani dengan baik pada kadar segera.
Mungkin bersandarkan situasi berkenaan, ada segelintir yang tertanya-tanya tentang bekalan beras negara memandangkan Malaysia masih perlu mengimport sebahagian daripada makanan ruji rakyat itu untuk menampung keperluan domestik.
Tidak perlu bimbang, demikian jawab Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) melalui Menterinya, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee baru-baru ini yang menjelaskan bekalan beras negara kekal stabil dan mampu menampung keperluan rakyat sekalipun berlaku kecemasan.
Menurut MAFI, hal itu dapat dilihat semasa kemuncak penularan pandemik Covid-19 apabila ada negara mengalami gangguan bekalan makanan utama mereka, namun bekalan beras Malaysia kekal stabil.
Bukan sahaja mudah didapati, harga beras negara juga adalah yang terendah dalam kalangan negara ASEAN termasuk pengeksport beras dunia seperti Thailand dan Vietnam yang masing-masing pada harga RM2.70 dan RM3.34 sekilogram berbanding Malaysia hanya RM2.60.
Menurut MAFI, pengeluaran padi dan beras negara semasa mampu menampung 70 peratus keperluan domestik dengan bakinya diimport antaranya dari Vietnam, Thailand, India dan Pakistan.
Read more: Bekalan beras negara kekal stabil, mampu tampung keperluan rakyat
Water tariff for domestic use in peninsula, Labuan maintained
- Details
Tuesday, 26 Jul 2022 10:23 PM MYT
PUTRAJAYA: The government has agreed to maintain the water tariff for the domestic category (residential premises) in the peninsula and the Federal Territory of Labuan, in view of the increase in the cost of living currently faced by the people, says the Environment and Water Ministry (Kasa).
The Cabinet meeting on June 22 that agreed on the matter also agreed to the implementation of the adjustment of water supply tariffs for non-domestic categories and special categories in Peninsular Malaysia and Labuan, effective Aug 1, 2022, involving an average increase of 25 sen per cubic metre.
It follows the Cabinet meeting’s agreement with the use of the tariff setting mechanism (TSM) instrument, in reorganising the management of the country's water supply.
"This increase is actually still low and cannot cover the actual cost of providing water supply services of RM1.68 per cubic metre,” said Kasa in a statement.
It also said that there are some states where tariff rates have never been revised for a very long period, such as Pahang for 39 years and Perlis for 26 years.
The TSM, developed by the National Water Services Commission (SPAN) in 2016, is a systematic, fair and transparent water tariff setting mechanism, to guide the national water service industry to achieve long-term sustainability.
"The development, planning and implementation of the TSM are conducted in an inclusive manner with the full involvement of all stakeholders,” it said.
Read more: Water tariff for domestic use in peninsula, Labuan maintained
Prices of medicines must be more transparent, says KJ
- Details
July 26, 2022 1:03 PM
KUALA LUMPUR: The health ministry is looking into developing a price transparency mechanism that would require pharmaceutical companies to reveal the selling price of crucial medicines, especially those used to treat cancer.
Health minister Khairy Jamaluddin told the Dewan Rakyat that this mechanism was necessary as there was currently no transparency from pharmaceutical firms on the matter.
“We are at the mercy of Big Pharma where we have no idea of the actual production cost of these drugs.
“Therefore, the ministry will present a paper on a price transparency mechanism for drug prices so that we would be able to know what would be fair prices for these medications.”
He was responding to Salim Sharif (BN-Jempol) who asked the ministry about its measures to stabilise the prices of drugs for the treatment of cancer and leukaemia.
Salim said the Jakavi drug used to treat leukaemia would cost RM3,000 for one month, while Posaconazole and Letermovir would cost RM13,000 and RM21,000 respectively for a month.
Khairy also said implementing a price control mechanism would be the last resort and maintained that the government was not in favour of intervening in the market.
“However, we will do it (implement a price control mechanism) if it is necessary. We have done this previously for vaccine supplies for the private sector,” he said.
Prudential perkenal insurans, takaful untuk ahli KWSP
- Details
Julai 12, 2022 @ 5:30pm
KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melantik Prudential Malaysia sebagai salah satu pengendali insurans dan takaful untuk menyediakan pelan perlindungan yang berpatutan dan mudah difahami kepada semua ahli KWSP di bawah inisiatif i-Lindung.
Inisiatif itu, yang dilancarkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz, bertujuan untuk menyediakan perlindungan yang mampu milik dan boleh diakses oleh rakyat Malaysia.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Prudential Assurance Malaysia Bhd, Lim Eng Seong berkata syarikat itu sangat menyokong program i-Lindung KWSP kerana mereka berkongsi tujuan yang sama untuk membantu rakyat Malaysia memperoleh masa depan kewangan yang lebih baik.
"Dengan adanya pelan perlindungan, ahli KWSP boleh melindungi simpanan dan dana persaraan mereka sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku," katanya dalam satu kenyataan sempena pelancaran i-Lindung hari ini.
Menurut statistik Bank Negara Malaysia, hanya 41 peratus rakyat Malaysia pada masa ini mempunyai sekurang-kurangnya satu polisi insurans hayat individu atau kumpulan atau sijil takaful keluarga.
Ketua Pegawai Eksekutif Prudential BSN Takaful Bhd, Wan Saifulrizal Wan Ismail berkata sebagai sebuah organisasi yang mempromosikan "Takaful For All, For Life", syarikat itu telah mempunyai misinya untuk membantu keluarga Malaysia menjamin masa depan mereka melalui penyelesaian inovatif yang dibina berdasarkan nilai-nilai Islam.
"Dengan memperkenalkan pelan inklusif dan mesra bajet ini di bawah i-Lindung, kami mahu menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia dilindungi dari segi kewangan, untuk memastikan mereka dan keluarga mereka hidup dengan tenang," katanya.
Read more: Prudential perkenal insurans, takaful untuk ahli KWSP
Page 21 of 92